Christofer Fjellner

Öppet brev med anledning av situationen i Vitryssland

Förra helgen, i samband med att det vitryska folket firade Frihetsdagen, intensifierades demonstrationerna mot regimen, som har pågått i över en månad. Protesterna startade som en reaktion på den så kallade parasitskatten: en straffskatt på 2500 kronor per år för den som arbetar färre än hälften av årets månader.

De fredliga demonstrationerna har besvarats med ett brutalt våld, som saknar motstycke sedan protesterna mot det riggade presidentvalet 2010. Totalt har fler än 1000 personer misshandlats, arresterats och bötfällts, inklusive ledare för oppositionen. Jag skrev mer om detta i Svensk tidskrift nyligen.

Med anledning av den oroande utvecklingen i Vitryssland har jag och tillsammans med  några kollegor i Europaparlamentet skrivit ett öppet brev till bland andra Europeiska rådets ordförande Donald Tusk, kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och parlamentets talman Antonio Tajani.

Rådets beslut att i början av 2016 lyfta på restriktionerna för ledande företrädare för regimen besvarades dessvärre med ytterligare ett riggat val i september samma år. EU:s hållning gentemot den vitryska regimen måste därför omvärderas och bli betydligt tuffare. Vi kräver att alla frihetsberövade demonstranter omedelbart ska släppas fria och att alla rättsliga prövningar ska ogiltigförklaras.  Vi kan aldrig acceptera bakslag för mänskliga fri- och rättigheter i vårt absoluta närområde. EU har ett särskilt ansvar att hjälpa sina grannar som inte får leva i frihet.

0 kommentarer

Svara